Hitta kunder till din städfirma - 10 tips!
Hur hittar man (nya) kunder till sitt städföretag?
Bra fråga, kanske den första man ställer sig när man registrerar ett nytt företag och en man kommer tillbaks till då och då. Låt oss vara tydliga med att det inte är jättelätt, men om man tar sig an problemet med nya kunder på rätt sätt så behöver det inte vara svårt och inte heller dyrt!
Tips 1 - gå med hos Servicefinder
Ok, det här är ju inget otippat råd just här hos oss, men faktum är att Servicefinder får in hundratals, om inte tusentals städjobb varje månad och att fler än hälften av alla företag som går med hos Servicefinder får sitt första jobb inom 30 dagar. Av de som följer resten av tipsen i den här listan är den andelen mycket högre! Klicka här för att få ett bra erbjudande från Servicefinder! eller fyll i formuläret här så berättar vi mer:
Tips 2 - gör dig själv sökbar
Det kan ju låta självklart, men många nystartade företag är oroväckande svåra att få tag på. Söker man på företagets namn (om man ens har ett, enskilda firmor går ofta bara under personnamn) så hittar man sajter som Allabolag, Merinfo, Eniro och andra kataloger. Men man hittar inte så mycket information om företaget man söker efter. Oftast finns inte telefonnumret heller, bara grundfakta som kanske adress, registreringsdatum, ekonomisk information osv.
Se till att du har en egen företagspresentation någonstans, endera en egen hemsida, eller kanske en företagspresentation hos Servicefinder (tips - du kan nog förhandla till dig en gratis sådan när du går med), eller allra helst båda två. Att göra en egen hemsida är naturligtvis lite svårare och kan bli dyrt om man ska få hjälp - så börja med en företagspresentation.
Tips 3 - döp ditt företag (till något vettigt)
Så du har startat din städfirma, allt är frid och fröjd, men ditt företagsnamn är nu "firma Pelle Svensson". Känns inte som att det är naturligt kopplat till den städfirma du håller på att bygga upp. Här finns det naturligtvis mycket att tänka på, man får inte inkräkta på andras namn och varumärken osv, men man kan nästan alltid använda sitt eget namn och vad man gör i kombination. "Pelle Svenssons Hemstädning" alltså.
Eller så gör du vad vi skulle rekommendera: döp ditt företag till något relevant, något som känns bra och som du tror dina kunder kommer uppskatta. Vi gillar företagsnamn som "Qleano" (inte bara för att de är kunder hos Servicefinder), eller namn som innehåller värde, som "Fina hem", "Städlust", "Skinande Rent" osv. Man kan alltid byta om man vill, men välj ett trevligt namn och kör på det. Kunderna gillar det.
Tips 4 - skaffa en företagstelefon
När telefonen ringer, svara med ditt nya företagsnamn! Lista ditt telefonnummer hos sökföretagen, som Eniro, Hitta.se med flera, och byt om möjligt namnet till ditt företagsnamn - även om abonnemanget är listat på dig som privatperson. Om du inte vill skaffa ett telefonabonnemang till företaget det första du gör, se till att du behandlar din privata telefon som en företagstelefon.
- Allt för många glömmer bort att vara korrekt och trevlig när det ringer. Det är bättre att svara med "Pelles städ och rent" än "Aaa-de-e-Pelle". Dina privata vänner kommer inte bli sura för det, men dina potentiella kunder kommer tycka mycket bättre om dig.
Tips 5 - skaffa omdömen
De första jobben du utför, vi antar att du förmodligen har åtminstone något på gång när du startar företaget: gör dem mycket bra. Se till att kunden är nöjd till 100%, även om det innebär alldeles för mycket arbete för alldeles för lite pengar. När du gjort jobbet, ber du kunden om omdömen.
Har du fått jobbet genom Servicefinder, så finns det en knapp du kan trycka på för att be om omdöme från kunden och de allra flesta får det då inom kort.
Tänk också på sajter som Google, Reco, Trustpilot, Eniro osv. Ju fler ställen du får in en femma på, desto bättre chans har du att få nästa jobb. Gör du ett dåligt jobb och får en etta, kan det riskera hela ditt företags framtid, eller åtminstone göra jobbet väldigt mycket svårare.
Tips 6 - lova för lite och leverera för mycket!
När du får kontakt med en kund, (hos Servicefinder är det jättelätt, du skickar ett meddelande i tjänsten och kan skapa offerter i verktyget direkt), lova aldrig mer än du kan hålla. Var inte rädd för att vara ärlig, dina kunder kommer tycka att det är mycket bättre och du kommer lättare få (bra) betalt och få bättre omdömen.
Tips 7 - prata och skriv på svenska (eller engelska)
Vi vet att många som driver städfirmor idag har utländsk bakgrund och att prata och skriva perfekt svenska är så klart en utmaning. Det är ok, men om du vet med dig att du har lite svårt för språket - försök att hitta någon som kan hjälpa dig att komma igång. Att lära sig att tala ett språk tar så klart tid, men åtminstone den skriftliga kommunikationen kan du ta hjälp av någon med. Se till att få till e-postmallar, sms-mallar och chatt-mallar som du kan använda för att skicka offerter, svara på vanliga frågor osv. Känner du någon som är duktig på att tala svenska, be dem om hjälp att ringa kunder, eller svara i telefon. Be att få återkomma om det blir får svårt i telefon. Kolla stavning genom att kopiera in texten i exempelvis Google Docs, där du kan få gratis rättstavningskontroll.
I tjänsten hos Servicefinder finns en inbyggd chatt som har stöd för mallar. Där kan du få hjälp av din kundansvarig att bygga upp några enkla standardmallar så du är igång.
Lär dig de viktigaste orden för din verksamhet. Dina kunder kommer vilja prata om att tvätta under badkaret, dammsuga mattor, vilka rengöringsmedel som luktar starkt, om de är miljövänliga eller inte osv. Och kunden vill alltid känna att det finns någon på företaget som kan ta emot önskemål och feedback. Det behöver inte var personen som städar, men den som är kundansvarig i företaget (troligen du!) behöver kunna kommunicera så att kunden känner sig trygg.
Tips 8 - registrera ditt företag på "Google my business"
Lokala sökningar dominerar på Google Det är mycket lättare att få in en kund som söker på "Bra städfirma på södermalm", än på bara ordet "hemstädning" eller "kontorsstädning". Att optimera för att hittas på Google kallas för SEO och är en hel vetenskap, men att helt gratis lägga in ditt företags adress på Google my Business är en väldigt bra början.
Åter igen får du stor glädje av ditt telefonnummer här, så överväg det där företagsabonnemanget om du inte vill blandas ihop privat med ditt företag. Att inte blanda det privata med företaget borde kanske vara ett eget tips, men nu slank det med här.
Tips 9 - skydda ditt domännamn
Det här får du inga nya kunder för direkt, men om du nu döpt ditt företag till "Rent och Tryggt med Pelle Svensson" (varför inte?) så vill du förmodligen ha domänen rentochtryggt.se också. Du behöver inte lägga upp en webbsida där direkt, men du kan lita på att om du börjar använda namnet och inte registrerar det (sök på Internetstiftelsen) så kommer någon annan att göra det, för att sedan tjäna pengar på att sälja det till dig. Kan bli ett dyrt misstag.
När vi skriver det här är just rentochtryggt.se ledigt. Varsågod!
När du skyddat namnet, lägg några timmar på att få upp en enkel hemsida med ditt telefonnummer (se tips två, gör dig själv sökbar). Har du en företagspresentation hos Servicefinder kan du länka den till din nya webbsajt och sedan kan du länka till din presentationssida från din webbsajt. Båda blir lite bättre och du blir lättare att hitta.
Tips 10 - var aktiv och svara dina kunder
Kanske borde det här vara tips ett, men det är livsviktigt för dig att du svarar dina kunder när de vill komma i kontakt med dig. Hos Servicefinder till exempel så skickar man ofta meddelanden till kunden som behöver hjälp. När de svarar, så är det ofta med följdfrågor, prisfrågor och mycket mer.
De som vinner flest städjobb hos Servicefinder är de som är snabba, artiga och villiga att hjälpa till. Det är bra om du "uttrycker dig väl i skrift" som man brukar säga, men det är ofta bättre att svara snabbt, än att få till allt perfekt. I chatten på Servicefinder kan man som sagt skapa mallar så att det mesta ser bra ut. Be din kundansvarig att hjälpa dig att få till grunderna, du kan alltid fråga om du behöver hjälp!
Tips 11 - Fokusera på det du är bra på
Och om du bestämmer dig för att göra en lista med 10 tips, sluta när du kommit till tips 10. Men helt allvarligt, tips 11 är inte dumt det heller.
Lycka till att hitta nya kunder till ditt företag!
Lycka till med ditt nya företag och varmt välkommen till Servicefinder med en intresseanmälan, så berättar vi hur vi kan hjälpa dig att hitta nya kunder till din städfirma.
Andra inlägg
- Låna till renovering av bostaden
- Ta bort stubbar med kaliumnitrat (salt)
- Får man installera AC i en bostadsrätt?
- Kontrollera F-skatt och slipp bekymmer
- RUT-avdrag vid städning, vad gäller?
- Fasadmålning, vid vilken temperatur kan man måla om huset?
- Dammfri golvslipning
- Värdehöjande renovering - öka värdet på din bostadsrätt och villa
- Storstädning inför julen